26 oktober 2009

Ett år på turistbyrån!

För ett år sedan var det en mycket nervös Jenny som klev in genom turistbyråns dörr för att påbörja sin anställning här. Det jag visste om Höör innan jag började jobba här var att Bosjökloster Slott och Skånes Djurpark finns i kommunen. Och att turistbyrån ligger mittemot järnvägsstationen. Jag hade dock ingen aning om vart närmsta ICA, Konsum eller uttagsautomat fanns. Jag hade med andra ord mycket att lära mig i början, förutom att få koll på alla rutiner här på turistbyrån. Vilken tur då att jag det första halvåret pendlade mellan Tomelilla, där jag då bodde, och Höör med buss och tåg tre timmar om dagen. Då hade jag ju något att göra på väg till eller ifrån jobbet. I början hade jag naturligtvis full sjå med att hålla koll på turistbyrån, och det var nästan så hjärtat stannade så fort telefonen ringde eller det kom in någon genom dörren. ”Jag kan ju ingenting…” Om man betänker hur lite jag kunde om Höör när jag började här så är det otroligt hur mycket information som idag finns inpräntad i hjärnan, och mer blir det!

Jag tröttnade naturligtvis efter ett tag på att pendla så många timmar varje dag och när jag fick erbjudande om en lägenhet så tackade jag naturligtvis ja till den, och kan sedan april i år även titulera mig som Höörsbo. Det är ett beslut jag inte ångrat, även om jag ibland kan sakna Bo Ohlsson i Tomelilla, som är ett säkert kort när man sitter hemma och är lite uttråkad en helt vanlig ordinär söndag. Fast uttråkad behöver man nog egentligen aldrig bli om man bor i Höör. Här händer det något så gott som varje dag, och vi har ju verkligen naturen in på knuten, så det är ju bara att klä sig efter väder och bege sig ut...

Som tur är det inte bara hårt arbete som gäller, utan det finns även tid för nöje, som lite bowling i goda vänners lag!



Det händer även att man får ställa upp på trevliga begivenheter, som en fotbollsmatch under Fritidsfestivalen! Dock märkte jag att det var längesedan jag spelade fotboll. Men kul var det!

Alla bilder i inlägget Copyright: Helén Magnusson

Vem hade anat att urvästgöten som lämnade sitt Trollhättan i augusti 2006, för att plugga i Tomelilla, och blev förälskad i Österlen, skulle ta sitt pick och pack och flytta till "Mittens rike"? Inte undertecknad i alla fall. Men så är det. För hur mycket jag än lovordar "mitt" Trollhättan och Österlen med för den delen så har jag blivit förälskad i Höör och Mittskåne, och här planerar jag att stanna länge till!

//Jenny, Höörs Turistbyrå

2 kommentarer:

Anonym sa...

Trevligt att du är här i Höör, Jenny!

Höör - det bästa av det mesta!
/Charisma
nya torg 8

Höörs Turistförening sa...

Härligt att höra att du planerar att stanna länge till. Det är jag väldigt glad för. Att ha en sådan ambitiös, engagerad, intresserad och kunnig arbetskamrat på turistbyrån är till glädje både för oss som träffar dig dagligen och för våra besökare som du lotsar fram på ett personligt och trevligt sätt.

Helén