31 augusti 2009

Tack för den här gången!

Rikard, vinnare av vårt Turistbyråmästerskap, på Lucky Bowl i Höör.
Copyright: Helén Magnusson

Hej alla glada Höörsentusiaster!

Nu har snart ännu en sommar passerat och snart är det åter dags för vinterjacka och snöskyffling… suck! Vilken tur då att man, stående i sin vinterjacka med snöskyffeln i handen, kan blicka tillbaka på den gångna sommaren med ett leende på läpparna. Jag vill här passa på att tacka alla de trevliga Höörsbor och andra som tagit vägen förbi Höörs Turistbyrå denna sommar och bidragit till att jag, trots jobbande från juni till augusti, haft en riktigt bra sommar fylld med härliga minnen och glada skratt. Frågorna har varit många och ni har verkligen testat mina kunskaper men jag hoppas och vill gärna tro att jag varit till någon hjälp för er i ert sökande efter trevliga turistattraktioner och annat smått och gott.

Efter denna sommar har mina kunskaper, som ej ursprungs Höörbo, om Höör mer än mångdubblasts och jag vill passa på att tacka min chef Helén och min kollega Jenny för att dom under mina första veckor stod ut med mina många frågor. Jag vill även passa på att tacka de öppna och tillmötesgående Höörsborna som, med risk att låta klyschig, med öppna armar gjort att jag känt mig mer än välkommen till Höör. Ni bör känna er stolta över er mysiga stad och lyckligt lottade över närheten till den underbara natur som finns så tätt inpå husknuten (lätt att bli hemmablind).

Som säkert ni också har märkt har flödet av utländska turister varit stort i Höör i sommar och jag har fått fräscha upp mina språkkunskaper rejält för att hänga med i svängarna på turistbyrån… det har snackats mycket danska, tyska och engelska men även en del andra språk har gästat turistbyrån, framförallt då holländska som jag lagt till mig några ord. Det har varit riktigt kul att få denna internationella prägel på arbetet som givit mig utlandskänsla utan att behöva resa utomlands.

Det är kul att få lära sig något nytt och då frågorna varit varierande och mötena med människor många har detta varit garanterat. Kan erkänna att en del frågor och en del möten varit helt oväntade, som när en hel scouttrupp från Irland stövlade in på turistbyrån 5 minuter innan stängning och undrade om jag kunde texten till någon svensk ABBA-låt samt om jag kunde rekommendera något ställe som sålde surströmning, inget man glömmer i första taget direkt!

Detta är endast ett av de många möten som jag sent kommer glömma. Jag har trivts jättebra på turistbyrån och i Höör i stort. Jag hoppas vi ses snart igen… vem vet kanske redan nästa sommar… Tack för den här gången, ses säkert igen!

Med vänliga hälsningar
Rikard Jönsson, Höörsambassadör och Turistvärd vid Höörs Turistbyrå år 2009!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack själv för trevlig service! Bra jobbat!