12 november 2009

Veckans profil Åse Alexanderson


Grattis Niklas! Det var du som lyckades gissa rätt på Veckans profil efter ett par ledtrådar. Vår profil är Åse Alexanderson alias Trollmor. Här nedan berättar Åse lite mer om sig själv.



Vem är jag?

Sagoberättare, skådespelare, musikant. Jag bor i Sätofta i en röd liten stuga nära sjön med min son som är 17 år. I Hörby har jag min särbo som är spelman. I år har det varit händelserikt! Jag har precis fyllt 50, firat 10-årsjubileum för Trollmors Sagor, gjort en bok och en Cd innehållande en av mina egna sagor. Varit på bokmässan i Göteborg, haft massor av föreställningar, varit regiassistent på Sommaroperan i Höör och gjort ett folkmusikprogram för äldreomsorgen i Hörby. Ett par spelmansstämmor har jag också hunnit med.

Bokmässan i Göteborg

Boksignering på Kulturhuset Anders i Höör

Min huvudsakliga sysselsättning är att göra berättarföreställningar för barn. Skolor, förskolor och bibliotek brukar vara mina främsta uppdragsgivare.


På fritiden spelar jag mest fiol. Vi är ett stort gäng folkmusikanter i Höör som ordnar danskvällar med dansutlärning för bortglömda danser. Nästa gång blir i januari och då blir det svingedans. Det är det nog inte många som dansar nuförtiden!


Läs mer om Åse/Trollmors sagor här!
Vill du läsa Åses övriga svar på frågorna i det tidigare inlägget? Klicka här.

Bilder i inlägget copyright: Alf Ljungkvist

Inga kommentarer: